A+ A A-
  • Witold Rychter
  • Kategoria: Myśl i fantazja
  • Odsłony: 2443

Polscy konstruktorzy

Jest rok 1877, najwybitniejszy z polskich wynalazców, uczestnik powstania styczniowego i Komuny Paryskiej, morskiego boju Wiesty z tureckim pancernikiem Fetchi Bulend, odznaczony Krzyżem św. Jerzego, późniejszy słynny konstruktor jednostek podwodnych podwodnych teoretyk lotnictwa - Stefan Drzewiecki - projektuje i buduje z własnych środków okręt podwodny. Kadłub o długości 5 m i wysokości 2 m wykonał z płyt stalowych. Załogę stanowiła 1 osoba, która kręcąc pedałami typu rowerowego napędzała śrubę. Część dolną zajmował zbiornik balastowy, nad którym znajdował się zbiornik sprężonego powietrza o ciśnieniu 100-200 atm. Powietrze to było przeznaczone do oddychania i szasowania zbiornika balastowego przy wynurzeniu.

Czytaj więcej: Polscy konstruktorzy

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Myśl i fantazja
  • Odsłony: 2133

Simon Lake

Simon Lake - wybitny morski inżynier, który odegrał znaczącą rolę w historii rozwoju okrętu podwodnego. Urodził się w Pleasantville, niedaleko Nowego Jorku 4 września 1866 r. Wykształcenie średnie uzyskał w High School od Toms River, N.J., Clinton Liberal Institute, Fort Plain, N.Y., i w Mechanical Course w Franklin Institute. Wraz z ojcem zajmował się projektowaniem i budową różnych urządzeń przeznaczonych do rybołówstwa szczególnie dla statków poławiających ostrygi w Chesapeake i zatoce Delaware.

Czytaj więcej: Simon Lake

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Myśl i fantazja
  • Odsłony: 2630

Pierwsze konstrukcje

Pierwszy okręt podwodny, który użyto w działaniach bojowych na morzu, zbudowano w Ameryce Północnej był to Turtle. W 1773 r. David Bushnell przedstawił projekt małego jednoosobowego okrętu podwodnego. Budowano go prawie 4 lata z przeznaczeniem do zwalczania spod wody okrętów nawodnych silnej floty angielskiej.

Czytaj więcej: Pierwsze konstrukcje

  • Nikolaj W. Mitiuckow
  • Kategoria: Myśl i fantazja
  • Odsłony: 2010

Pierwsze okręty podwodne Hiszpanii i Stanów Zjednoczonych

Wojna rosyjsko-japońska była pierwszą w której obie strony zaczęły stosować okręty podwodne. Trzeba jednak z cała odpowiedzialnością powiedzieć, że mogła się nią stać już wojna amerykańsko-hiszpańska. Mogła, lecz się nie stała, mimo że doświadczenia z budową okrętów podwodnych były aktywnie prowadzone zarówno w Hiszpanii jak i Stanach Zjednoczonych.Co więcej w spisach flot obu państw z końca XIX wieku znajdowały się już nawet egzemplarze takich okrętów, to jednak w czasie konfliktu amerykańsko-hiszpańskiego nie wyszły one w morze. Jak na ironię losu, okręty nosiΠy nazwy swoich konstruktorów. Były to Holland i Peral i właśnie one będą przedmiotem poniższego artykułu.

Czytaj więcej: Pierwsze okręty podwodne Hiszpanii i Stanów Zjednoczonych

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Myśl i fantazja
  • Odsłony: 1922

Myśl i fantazja - początki

Wielkie głębiny mórz i oceanów od zarania dziejów urzekały ludzi swą tajemniczością. Dlatego marzenia i próby przeniknięcia do tego nieznanego tajemniczego i niebezpiecznego świata są tak stare jak ludzkość. Idea podwodnej żeglugi pociągała i frapowała ludzi od bardzo dawna. Świadczą o tym wzmianki w dziełach znakomitych starożytnych filozofów i historyków. Poznanie tajemniczego podwodnego świata, o którym krążyły liczne legendy, oraz baśnie jak i wykorzystanie skrytości w działaniu, były swoistym motorem popychającym człowieka do działania.

Czytaj więcej: Myśl i fantazja - początki

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Myśl i fantazja
  • Odsłony: 2117

Robert Fulton

Robert Fulton - Amerykanin, prekursor podwodnej żeglugi, żył w latach 1765 - 1815. Swoje projekty okrętów podwodnych konstruował we Francji gdzie został zaproszony przez członków Instytutu Naukowego. Pierwsze wersje statku podmorskiego wyposażonego w minę wybuchową Fulton przedstawił Dyrektoriatowi, jednak władze francuskie uznały ten pomysł za mało obiecujący i Dyrektoriat postanowił nie finansować przedsięwzięcia.

Czytaj więcej: Robert Fulton