A+ A A-
  • Tomasz Grotnik
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 8285

Holenderskie okręty podwodne typu Walrus

Choć nie osiągały takich sukcesów eksportowych jak projekty niemieckie, okręty podwodne rodem z holenderskich stoczni zawsze plasowały się w czołówce światowej zarówno przez wzgląd na nowoczesne rozwiązania technologiczne, jak również możliwości bojowe. Niejednokrotnie holenderscy inżynierowie stosowali w ich konstrukcji pionierskie rozwiązania poprawiające ich parametry bojowe i eksploatacyjne. Kiedy w roku 1975 rząd Holandii podjął decyzję o budowie serii okrętów podwodnych nowej generacji, w służbie w Koninklijke Marine (Holenderska Królewska Marynarka Wojenna) pozostawały cztery jednostki typu Dolfijn/Potvis oraz dwie typu Zwaardvis.

Czytaj więcej: Holenderskie okręty podwodne typu Walrus

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 3121

Typ GOLF - Projekt 629, 629A

HISTORIA OKRĘTU:

Po II wojnie światowej Rosjanie rozpoczęli pracę nad skonstruowaniem własnych pocisków rakietowych wzorując się na niemieckich pociskach V1 i V2. Rakiety miały być przystosowne do wystrzeliwania z pokładu okrętu podwodnego. Po przekroczeniu bariery technologicznej na początku lat pięćdziesiątych i możliwości skutecznego rozwiązywania szeregu zagadnień z natury konstrukcyjnej oraz eksploatacyjnej, Rada Ministrów ZSRR decyzją nr 136-75 z 26 stycznia 1954 uruchomiła program o kryptonimie "Wołga".

Czytaj więcej: Typ GOLF - Projekt 629, 629A

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 1903

Typ LAFAYETTE

KONSTRUKCJA/URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE:

Mimo, że jednostki klasy Lafayette były oparte na klasie Etan Allenróżniły się nieco od tych okrętów przede wszystkim ogólnym wyglądem, uzbrojeniem oraz środkami wykrywania wrogich jednostek. Pierwsza ważna różnica tkwiła w konstrukcji wyrzutni rakiet, które zostały powiększone z myślą o zastosowaniu rakiet balistycznych o większej średnicy niż rakiety Polaris. Uzbrojenie okrętów w rakiety Polaris spowodowało wydłużenie jednostek o 4,5 m, przy niezmienionych pozostałych wymiarach.

Czytaj więcej: Typ LAFAYETTE

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 2959

Typ GATO

KONSTRUKCJA:

Marynarka Wojenna USA odnośnie konstrukcji okrętów podwodnych, wychodziła z założenia iż należy udoskonalać stopniowo produkcję okrętów podwodnych, które mimo że nie osiągały doskonałych parametrów w niektórych aspektach, były wyjątkowo solidne. Cechowały się dużym zasięgiem, dobrymi warunkami życiowymi załogi oraz możliwością przenoszenia dużej liczby zapasowych torped. Typ Gato prezentował więc wszystkie istotne atrybuty okrętów, które miały działać przez długi okres w znacznej odległości od baz.

Czytaj więcej: Typ GATO

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 4138

Typ SIERRA I, II

Historia rozwoju

Typ Sierra jest jednym z trzech nowych typów rosyjskich myśliwskich okrętów podwodnych o napędzie atomowym, które weszły do służby w latach 1984 - 85. Okręty typu Alfa, które posiadały kadłub z tytanu oraz reaktor chłodzony płynnym metalem okazał się dużym technologicznym sukcesem. Natomiast typ Akula, który ma konwencjonalny kadłub ze stali i reaktor chłodzony wodą przypomina okręt typu Victor III. Typ Sierra natomiast pod względem konstrukcji jest podobny do typu Akula. Okręty mają podobną wielkość.

Czytaj więcej: Typ SIERRA I, II

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 2839

Typ ECHO II

KONSTRUKCJA/URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE:

Pierwowzorem dla atomowych okrętów podwodnych typu Echo II, był myśliwski okręt podwodny z napędem atomowym typu November. Okręty typu Echo II zostały wyposażone w tą samą siłownię z dwoma reaktorami ustawionymi szeregowo, które wytwarzały około 15.000 KM. Zastosowanie tego reaktora okazało się wielkim błędem. Reaktor ten był bardzo zawodny i z tego powodu okręty typu Echo II ulegały częstym awariom.

Czytaj więcej: Typ ECHO II

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 3003

Typ NAZARIO SAURO

KONSTRUKCJA/URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE:

Okręty typu Nazario Sauro miały nowoczesny kroplowy kształt kadłuba z pojedynczym krzyżowym układem usterzenia rufowego i pojedynczą śrubą. Przednie stery głębokości zostały rozmieszczone na kiosku w podobny sposób jak na jednostkach amerykańskich. Jednokadłubowa konstrukcja miała zapewnić mniejszy ciężar okrętom.

Czytaj więcej: Typ NAZARIO SAURO

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 3511

Typ DOLPHIN (SSG)

KONSTRUKCJA:

Okręty podwodne typu Dolphin są wykonane ze stali HY 80, stal ta zapewnia stabilną pracę okrętów na głębokości 350 m (głębokość krytyczna wynosi 700 m). Okręty posiadają dwa poszycia, kadłub zewnętrzny i wewnętrzny oraz dwa pokłady - dzięki takiemu rozwiązaniu uzyskano dodatkową przestrzeń użytkową przy zachowaniu wcześniej założonej wyporności.

Czytaj więcej: Typ DOLPHIN (SSG)

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 2710

Typ INDIA

KONSTRUKCJA/URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE:

Okręty podwodne klasy India mają napęd spalinowo-elektryczny i konwencjonalny podwójny kadłub. Podstawowy kształt przypomina sylwetkę raczej Foxtrota niź późniejszego Tango. Wyjątkowo ostry dziób, którego zgrubienie mieszczące hydrolokatory położone jest nieco wyżej, wynika z potrzeby utrzymywania pełnej prędkości nawodnej przy podejściu do rejonu działań ratowniczych. Okręt posiada zbyt mało miejsca w części dziobowej, by przenosić torpedy i można przyjąć, że jest nieuzbrojony, choć niektóre źródła informują iż wyposażony jest w dwie dziobowe wyrzutnie torpedowe. Nie zostało to jednak potwierdzone a na niewielu zdjęciach niestety nie można dojrzeć pokryw wyrzutni torpedowych.

Czytaj więcej: Typ INDIA

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 3241

Typ DELTA I, II, III, IV - Project 667B, Murena (Delta I), Project 667BD, Murena-M (Delta II), Project 667BDR, Kalmar (Delta III), Projekt 667BDRM, Delfin (Delta IV)

KONSTRUKCJA/URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE:

Atomowe okręty podwodne typu Delta są praktycznie modyfikacją okrętów typu Yankee. Część dziobowa, kiosk oraz układ przedziału rufowego są identyczne. Główne zmiany objęły przedział rakiet, mieszczący się w środkowej części okrętu. Były one wynikiem wprowadzenia do uzbrojenia nowych rakiet SS-N-8, które są dużo większe niż stosowane wcześniej rakiety SS-N-6, w które były wyposażone okręty typu Yankee.

Czytaj więcej: Typ DELTA I, II, III, IV - Project 667B, Murena (Delta I), Project 667BD, Murena-M (Delta II),...

  • Witold Rychter
  • Kategoria: Typy OP
  • Odsłony: 3513

Typ GOTLAND

KONSTRUKCJA / URZĄDZENIE ELEKTRONICZNE:

Do budowy okrętów podwodnych typu Gotland stocznia Kockums zastosowała stal ferromagnetyczną HY 80, która charakteryzuje się stosunkowo dobrą odpornością na ciśnienie zewnętrzne i umożliwia zejście okrętu na głębokość maksymalną 350 m (głębokość operacyjna dla tych okrętów wynosi 200 m, biorąc pod uwagę głębokość Morza Bałtyckiego, na którym okręty te głównie będą operować są to osiągi w zupełności wystarczające).

Czytaj więcej: Typ GOTLAND